Uncategorized

עסיסיות, טעימות ובריאות – היכרות עם זני עגבניות בישראל

למרות שנדמה שעגבניות היו כאן מאז ומתמיד, המקור שלהן נטוע בהרי האנדים בדרום אמריקה, שם הן גדלו כבר לפני אלפי שנים. כמו זנים אחרים של פירות וירקות, הן עשו את דרכן לאירופה וגם לישראל. כיום קשה לדמיין את המטבח הישראלי בלי שפע של סוגי עגבניות, שמככבות במגוון עצום של מנות, כשהן טריות, מבושלות או מיובשות.

מה זו בעצם עגבנייה?

מבחינה בוטנית, עגבנייה היא פרי ממשפחת הסולניים, שעל חבריה נמנים גם תפוחי אדמה, פלפלים וחצילים. אחרי שנים בהן נחשבו לרכיב זניח, כיום הן מהגידולים החקלאיים המובילים בעולם. הן גדלות במדינות רבות והפכו לפופולריות כמעט בכל סוגי המטבחים. למרות שהן פרי, השימוש שלהן במטבח הוא כירק, מה שגרם בסופו של דבר להכליל אותן במשפחת הירקות.

ישראל – מעצמה של עגבניות

עגבניות הן אחד הגידולים החקלאיים המשמעותיים בישראל, שהפכה עם השנים לאחת המדינות המובילות בגידול וייצוא של עגבניות. הסיבה להצלחתן ברחבי העולם נעוצה בטעמן המתוק והעשיר, תוצאה של גידול בתנאי אקלים ים תיכוניים. האיכות שלהן גבוהה במיוחד, הן בשל הטכניקות החקלאיות המתקדמות של הגידול שלהן, והן בשל בקרת האיכות הקפדנית שהן עוברות.

בארץ גדלים מעל 100 סוגי עגבניות, בכל רחבי המדינה. לא מפתיע לגלות, שצריכת העגבניות בישראל גבוהה ביותר – בשנת 2022 היא היתה כ-17 קילוגרם בשנה לנפש. זאת לעומת 12 קילוגרם בשנה בארה”ב ו-10 קילוגרם בשנה במדינות אירופה.

זני עגבניות בישראל

על אף שבישראל גדלים זנים רבים של עגבניות, ישנם כמה סוגים נפוצים במיוחד בשוק הישראלי. ביניהם ניתן למצוא את הזנים הבאים:

עגבנייה ישראלית נפוצה

זו למעשה העגבנייה ה”רגילה” והנמכרת ביותר. צורתה עגולה, היא עסיסית מאד ויכולה להגיע בגדלים שונים. טעמה מתוק-חמצמץ והיא מתאימה לכל סוג של תבשיל או סלט.

עגבניות תמר

הצורה המוארכת והביצתית שלהן, המזכירה את פרי התמר, נתנה להן את שמן. אלה עגבניות בשרניות שיש להן מעט זרעים, והן נחשבות אידיאליות לייבוש, לשימור ולהכנת רסק.

עגבניות שרי

בעבר שלט בישראל זן אחד של עגבניות שרי (“עגבניות דובדבן”) קטנות ועגולות, המשווקות לרוב באשכולות. כיום גדלים כאן סוגי עגבניות שרי רבים, שהפכו לפופולריים במטבח המקומי:

  • שרי תמר – כמו אחיותיהן הגדולות, גם הן בשרניות במיוחד ובעלות קליפה דקיקה. יש להן טעם עשיר מתוק-חמצמץ, והן בעלות מרקם מעט פריך.
  • שרי צבעוניות – מדובר למעשה במשפחה של זנים, שמתאפיינים בצבעים שונים, כמו צהוב, כתום וירוק מנומר. יש ביניהן הבדל בצורה, במרקם ובטעם, לכן פעמים רבות מוכרים אותן בערבוביה.
  • שרי ענבי – זן ייחודי של עגבניית שרי, שצבעו חיוור ירקרק, כמו של עגבניית בוסר. בפועל מדובר בעגבנייה בשלה, טעימה ומתוקה מאד.
  • שרי ליקופן – עגבניות שמכילות ריכוז גבוה במיוחד של הפיגמנט האדום ליקופן, שתורם באופן משמעותי לבריאות.

5 טיפים לשימוש בעגבניות

עגבניות טעימות בכל מצב, אבל שמירה על כמה כללים פשוטים תגרום להן להיות טעימות אפילו יותר:

  1. מומלץ לבחור בעגבניות קשות יחסית למגע, בעלות קליפה חלקה וללא פגמים חיצוניים.
  2. כאשר מחזיקים אותן מחוץ למקרר, טעמן במיטבו. כשהן במקרר, מוטב להחזיר אותן לטמפרטורת החדר לפני שמכינים סלט.
  3. הדרך הקלה ביותר לקלף עגבניות היא לחרוץ צורת X בתחתית, ולהשרות אותן כחצי דקה במים רותחים.
  4. כדי לחתוך אותן בקלות, כדאי להשתמש בסכין משוננת ולא חלקה.
  5. בכל פעם שמכינים מנה שבמרכזה עגבניות, מומלץ לשלב בה כמה סוגים שלהן, על מנת להעזיר את טעמה.

משק טל דיירקט – עגבניות ישראליות ישר מהחקלאי

כמו רוב הישראלים, גם אנחנו לא יכולים לדמיין את החיים שלנו בלי עגבניות. כדי להפוך את האכילה שלהן למעניינת ומגוונת יותר, אנחנו אוהבים לגדל ולשווק סוגים שונים שלהן. בין היתר תוכלו למצוא אצלנו ב”משק טל” עגבניות גדולות, עגולות ועסיסיות; עגבניות שרי-ענבים מיוחדות; עגבניות ליקופן ועוד זנים טעימים ומיוחדים. אם גם אתם חובבי עגבניות מושבעים, אנחנו מזמינים אתכם להוסיף אותן לארגז בכל דרך שתרצו – כשהן טריות, עסיסיות ומלאות בחומרים מזינים, או כשהן מיובשות, מתובלות ומוכנות להיכנס לסיר. כך או כך, המטבח שלכם יתמלא טעמים וניחוחות נהדרים. אם יש לכם שאלות על התוצרת החקלאית שלנו, צלצלו אלינו ונשמח לעזור 0506-990-006

כתיבת תגובה